Nieuws

Is dit wat je als verzekerde voor ogen had bij het afsluiten van je autoverzekering?

Laat je niet als autobezitter niet leiden door prijs maar kijk goed naar de voorwaarden in je polis voordat je de autoverzekering afsluit. Check dat je keuzevrijheid hebt en niet geconfronteerd wordt met sancties. Want na autoschade weet je als verzekerde pas echt hoe je verzekerd bent.

Het lachen vergaat je als blijkt dat het behaalde premievoordeel met die goedkope verzekering in het niet valt als je plotsklaps wordt geconfronteerd met "keiharde" schadesturing door je verzekeraar. Dan hebben we het nog niet eens over de sancties als je zelf wilt bepalen wat er met je auto gebeurt bij autoschade.

Voor verzekeraars die voortdurend streven naar schadelast verlagingen, lijkt schadesturing via contractuele partners de ideale oplossing, Maar is dit wat jij als verzekerde voor ogen had bij het afsluiten van je autoverzekering?

Kenmerken van schadesturing door verzekeraars zijn:
Veel verzekeraars willen graag dat je je auto laat repareren bij een schadeherstelbedrijf waar zij een (prijs)afspraak mee hebben. Ze sturen je naar contractuele partners.
De verzekeraars oefenen daarbij druk uit op die bedrijven om de schade zo goedkoop mogelijk te laten repareren.
Tegen verzekerde zeggen ze dat je een lager eigen risico hebt, gratis vervangend vervoer, reparatiekwaliteit en de dat de betaling van de schade vooruitbetaald wordt.
Onterecht, want jouw lokaal onafhankelijk schadeherstelbedrijf biedt dezelfde service, kwalitet en diensten. Vaak zelfs nog veel beter ook.

Schadeherstelbedrijven die contractueel werken voor verzekeraars, dienen te werken volgens de richtlijnen en werkinstructies van deze verzekeraars. In meerdere contracten staat zelfs vermeld dat de schadebedrijven de prijstechnisch voordeligste onderdelen dienen te gebruiken voor de verzekeraar. Dit kan dus zomaar betekenen dat er geen originele (OEM) onderdelen op je auto worden gemonteerd. Maar dit staat niet vermeld in jouw polisvoorwaarden die jij ontvangen hebt van jouw verzekeraar!

In plaats van onderdelen vernieuwen wordt er steeds meer hersteld en geplamuurd.
Koplampen worden hersteld wat duidelijk zichtbaar is voor de verkoper als je je auto gaat inruilen. Dit leidt tot een lagere inruilprijs, dus waardevermindering.

Een hoog eigen risico als je je auto niet laat herstellen bij het schadeherstelbedrijf waar je verzekeraar je naartoe stuurt.

Gemaximeerde uitkeringen als bijvoorbeeld maar 70% van het schadebedrag, tot zelfs helemaal geen uitkering, als je niet laat herstellen bij de contractreparateur van je verzekeraar.

Als eigenaar van de auto heb je zelf voor deze autoverzekering gekozen.
Word je bewust dat een autoverzekering niet gekozen dient te worden op prijs, maar op voorwaarden die aansluiten aan jouw persoonlijke behoeften en wensen.

Het is belangrijk dat je zelf de regie over je eventuele schade behoudt en dat je niet gestuurd wordt door je verzekeraar. Je sluit een autoverzekering af om bij autoschade schadeloos gesteld te worden. Dit betekent dat je er niet beter, maar ook niet slechter van mag worden. Je auto dient dan ook teruggebracht te worden in de staat waarin je auto zich bevond voor de aanrijding.

Verzekeraars hebben belang bij een lagere schadelast.
Toch blijkt in de praktijk dat niet alleen voor de eigenaar van de auto, maar ook voor verzekeraars goedkoop duurkoop en kwaliteit kwantiteit wordt. Door de lage uurtarieven worden meer uren geschreven omdat alles hersteld wordt. In onze vergelijking blijkt dat bij een universeel schadeherstelbedrijf versus een schadeherstelbedrijf in de gestuurde schadestroom tegen een verschil in uurtarief van bijna € 20,- per uur, het duurste schadebedrijf de schade calculeerde zoals hij deze ook daadwerkelijk repareerde met nieuwe onderdelen zodat deze weer in originele staat werd teruggebracht, net € 100,- duurder dan het goedkoopste schadeherstelbedrijf, maar hier werd o.a. de koplamp hersteld en niet vernieuwd.

Een auto is onveiliger als hij niet met originele onderdelen is hersteld, waardoor de kans op een ongeval en daarbij letsel oplopen (of nog erger) groter is. Wat zijn de kosten voor verzekeraars als er een claim op de inzittende verzekering of letselschade in de aansprakelijkheidssfeer wordt neergelegd? En je bent je klant voorgoed kwijt?!

Laat je niet leiden door prijs maar kijk goed naar de voorwaarden in je polis voordat je de autoverzekering afsluit.


Reageer: