Directe schadeafhandeling online

Nieuws

wolf_in_de_schadeherstelbranche.jpg

OpenClaims onder de loep

Uw autoschade wordt geveild
OpenClaims is een bedrijf dat claims behandelt voor verzekeraars, fleetowners en leasemaatschappijen.
Aan de hand van de door klanten zelf gemaakte en aangeleverde foto's maakt OpenClaims schadecalculaties die ze vervolgens veilen onder haar aangesloten schadeherstellers. 

Zichtbare schade op locatie vaststellen
Als de schade niet goed te zien is op de foto's, de schade te groot is of de auto duidelijk total loss is, dan schakelt OpenClaims een expert in. De expert dient de zichtbare schade op locatie van de klant, dus thuis of zaak vast te stellen. De expert moet in opdracht van OpenClaims een audatexcalculatie opstellen met het door OpenClaims vastgestelde tarief van € 56,80 per uur.

Economisch Total Loss - toch naar de herstelveiling?!
Bij (mogelijk) economisch total loss, zal een totaal verlies rapportage en (indien noodzakelijk) biedingen op de restanten gedaan worden via het Total Loss Bureau. Na de rapportage inspectie zal de reparatie aan de hand van een audatexcalculatie geveild worden op de herstelveiling van OpenClaims.

WA-schades
Het komt nog wel eens voor dat een klant vanuit een WA-schade zijn auto beoordeeld en gerepareerd wil hebben door een schadeherstelbedrijf van zijn keuze. Dit is een op zich voor OpenClaims minder gewenste situatie. In de basis wordt hier dan namelijk een traditionele expertise uitgevoerd met het uurtarief van het schadeherstelbedrijf van de keuze eigenaar auto. In dit geval kiest de vakman de juiste (OEM) reparatiemethode om kwalitatief goed en veilig schadeherstel te garanderen.

Pilot Waarborgfonds/OpenClaims
Een klein half jaar geleden is gestart met een pilot Waarborgfonds, waarbij OpenClaims de opdracht geeft aan een expertisebureau welke inspecties uitvoert in opdracht van OpenClaims bij de gedupeerde thuis of op kantoor.
De expert moet alleen goede duidelijke foto’s maken. Ook moet de expert specifiek alle andere aanwezige schade aan de auto fotograferen. De expert beoordeelt of de geclaimde schade veroorzaak is door een motorvoertuig.

Reparabele schade Pilot Waarborgfonds/OpenClaims
Hier stopt het werk van de ingeschakelde expert. Deze expert maakt dus geen schadecalculatie. Klaarblijkelijk maakt iemand van OpenClaims zelf een schadecalculatie aan de hand van de gemaakte foto’s.door de expert. In het rapport moet duidelijk vermeld worden of de schade inderdaad veroorzaakt is door een motorvoertuig. De klant krijgt de keuze of hij zijn auto wil herstellen of alleen een uitbetaling wenst. In beide gevallen geldt er een eigen risico van € 250,00.
Geeft de expert een positieve Waarborgfonds-verklaring af, dan staat OpenClaims garant voor het schadebedrag minus het eigen risico.

“Addertje onder het gras”
De experts hebben de opdracht goed op te letten of er nog andere schade aanwezig is aan de auto dan de geclaimde Waarborgfonds-schade. Deze andere schade(s) moeten dan ook goed gefotografeerd worden. En in het rapport moet er een globaal schadebedrag voor deze niet vermeldde schade(s) opgegeven worden.
Dit is belangrijk omdat de gedupeerde in een verklaring aan het Waarborgfonds aangeeft dat hij de auto in onbeschadigde toestand heeft geparkeerd.
Als iemand je vraagt: “heb je de auto zonder schade geparkeerd”, dan zegt bijna iedereen gelijk “ja”. Want die deuk zat er op het moment dat hij de auto parkeerde nog niet in. En hier gaat het dus mis. In de emotie denkt niemand meer aan dat krasje op de bumperhoek of die beschadigde dorpel. Nee, je hebt alleen maar oog voor die grote deuk in je linkerportier. Die viel gelijk op.

Maar door dit handelen kan het zomaar zijn, zonder dat je er erg in hebt, dat je als fraudeur neergezet worden. En alleen maar omdat je gefocust bent op die "verse" deuk die er echt nog niet in zat..

Expertise vakmensen wordt overgenomen
Het lijkt er sterk op dat OpenClaims het werk van vakmensen over wil gaan nemen en vooral de expertise van vakmensen. En de expertise van Open Claims? In ieder geval is deze bijna bindend. Schadeherstel is volgens hun een "internetwinkeltje".
Maar er is veel meer nodig voor veilig en fatsoenlijk schadeherstel. Voor kwalitatief goed schadeherstel kan je een schade niet uitsluitend online beoordelen. De auto moet voor de deur staan bij de schadehersteller, de vakman.

Door toedoen van dit soort veilingssites als OpenClaims kunnen er gevaarlijke onveilige situaties ontstaan.
Bij bijvoorbeeld een schamp schade van een voorbumper kan een op het oog makkelijk te herstellen schade zomaar complex tot zeer complex blijken te zijn. Sommige herstellers halen niet eens de bumper eraf. Wanneer er een radar is gemonteerd kan met een zichtbare lichte schamp schade, of als je de verkeersdrempel net hebt geraakt, dan is impact van de schade van de buitenzijde niet altijd te beoordelen. De bumper kan tegen de radarunit zijn aangekomen, waardoor de stand van de radarunit gewijzigd is. Immers bumpers veren vaak terug waardoor de impact van de schade met het blote oog niet te bepalen is.

Bewustzijn moet landen, camera maakt onderdeel van een asgeometrie
Mijn inziens dien je een bumper met radar ook bij kleinere schades altijd eerst te kalibreren voordat je kunt vast stellen dat de benodigde waarde ten opzichte van de asgeometrie nog gehaald kunnen worden. Wanneer een kalibratie tijdens de schade intake niet slaagt dan kun je mijn inziens vast stellen dat er sprake is van niet zichtbare schade aan ADAS gerelateerde delen. Wanneer het kalibreren geheel niet lukt dan dienen de OE richtwaarden gecontroleerd en gehanteerd te worden, wat mogelijk in houdt dat de binnenste delen achter de bumper toch vervangen dienen te worden. Denk aan binnen bumper, ophang steunen, etc.

Wanneer je even wat te vlot over een verkeersdrempel gaat, de bumper schampt de grond en wordt kortstondig wat omhoog gezet, dan raken sommige radar units al ontregeld. Er is dan, behalve een schamp aan de onderzijde van de bumperlip, nauwelijks sprake van zichtbare schade. Meestal kan de radar opnieuw worden gekalibreerd en is een en ander daarna weer in orde. Bij wat meer impact is het kunnen halen van de basis afstelling van een bumper radar (= kalibratie) al snel foute boel.

Zelfs als je de banden gaat wisselen van 17 inch naar 15 inch voor de wintermaanden moet er weer gekalibreerd worden.

Click hier voor presentatie tussenpersonen - Schadeherstel van de toekomst
Begrijp waar de regie over uw voertuig daadwerkelijk komt te liggen.
Uw schade wordt geveild, OpenClaims kiest winnend herstelbedrijf op prijs en u als eigenaar van het voertuig, bepaalt niks.

Click hier voor presentatie schadeherstelbedrijven - Van onbalans naar win-win-win
WA verhaalschades bepaalt de eigenaar van het voertuig waar zijn auto hersteld wordt. 


Reageer: