Directe schadeafhandeling online

Nieuws

Schadeherstelbedrijf aangeklaagd voor dik 1 miljoen dollar

Schadeherstelbedrijf John Eagle in Texas USA is aangeklaagd voor meer dan $1 miljoen. Dit schadeherstelbedrijf, onderdeel van een grote Honda dealer, heeft erkend dat bij een eerdere hagelschade de nieuwe dakplaat niet volgens de fabrieksspecificaties van Honda is vernieuwd.

 

Dit zou hebben geleid tot ernstigere letselschade bij het echtpaar, maar ook extreme meerschade aan de Honda Fit, welke bij de eerdere hagelschade dus “niet goed” is gerepareerd. Op dit moment speelt deze zaak in de Rechtbank te Dalles Texas. Een deel van de door de advocaat gestelde vragen(Q) en door de directeur van Autoschade John Eagle (A) gegeven antwoorden lees je een stukje verder in dit stuk.

Autoschade John Eagle heeft verklaart dat deze aanrijding een combinatie is geweest van de bestuurder van de Honda en een andere partij (vermoedelijk de andere bestuurder) of het ongeval zelf, en dat zij verantwoordelijk zijn voor wat er is gebeurd.

Maar alles wat men in deze rechtszaak hoort en bij de Jury zal blijven hangen is:
1. de autofabrikant heeft reparatievoorschriften voor schadeherstel gemaakt;
2. het schadeherstelbedrijf heeft de reparatievoorschriften van de autofabrikant niet opgevolgd; zelfs niet opgevraagd of geraadpleegd;
3. de goede relatie met de verzekeraar en winst is boven veiligheid gesteld door het schadeherstelbedrijf.

Vragen en antwoorden tijdens de rechtszitting  (A = eigenaar schadeherstelbedrijf)

Hoeft een schadeherstelbedrijf de OEM reparatievoorschriften niet te volgen als de verzekeraar anders bepaalt?
Q. ”Bent u het ermee eens als vertegenwoordiger van Autoschade John Eagle, dat wanneer iemand zijn voertuig naar uw gecertificeerd schadeherstelbedrijf brengt voor het herstellen van een schade veroorzaakt door een aanrijding of hagel, dat de mensen erop moeten kunnen vertrouwen dat de reparaties zullen worden uitgevoerd volgens de reparatievoorschriften van de autofabrikant?”
A. “Ja, volgens de bepalingen van de verzekeringsmaatschappij.”
Q. “Maar uiteindelijk moet Autoschade John Eagle de reparatie in overeenstemming met de reparatievoorschriften van de autofabrikant hebben uitgevoerd, klopt dit meneer?”
A. “Dat klopt”. …
A. “Maar de verzekeraar is onze opdrachtgever. Dus als u uw auto naar ons schadeherstelbedrijf brengt, dan is het de verzekeringsmaatschappij die bepaalt wat er wordt gerepareerd  en hoe uw auto door ons gerepareerd gaat worden.”
Q. “Ik begrijp het. Maar u moet als een gecertificeerd schadeherstelbedrijf toch de richtlijnen van de OEM autofabrikant volgen en de verzekeringsmaatschappij kan toch niet voorbij gaan aan deze OEM fabrieksspecificaties? Klopt dat, meneer?”
A. “Jawel dat kan de verzekeraar wel.”
Q. “Waar zeggen zij dat dan?”
A. “Door de factuur niet te betalen.”

Afwijzing OEM reparatie voorschriften?
Q. “En zij vertellen u dat, ongeacht het feit dat Honda Motor Company, Ltd. of American Honda Motor Company, Inc., reparatievoorschriften voor carrosserie schadeherstel ter beschikking hebben gesteld? Klopt dat?”
A. “Dat klopt.”
Q. “Vertelt u me de naam van een American Honda Motor Company, Inc dat in haar reparatievoorschriften akkoord gaat en toe heeft gestaan dat een nieuwe dakplaat plaatsen op een Honda Fit model 2009-2013 volledig gelijmd mag worden, zoals door Autoschade John Eagle is gedaan.”
A. “Die zijn er niet”.
Q. “Autoschade John Eagle heeft dus op eigen initiatief gekozen voor de reparatiemethode waarbij de nieuwe dakplaat volledig verlijmd wordt op de Honda Fit uit 2010.”
A. “Ja. …”
Q. “Autoschade John Eagle heeft dus een bewuste beslissing genomen om de nieuwe dakplaat volledig te verlijmen?”
A. “Ja. …”
Q. “De OEM, Honda Motor Company, Ltd. vertelt aan John Eagle, je kan dit beter volgen, ok?”
A. “ Goed, ze vertellen je niet je kan dit beter volgen, maar het is — het is een richtlijn om de schade aan een auto te herstellen.”
Q. “Ok, dus het is de schadeherstel Bijbel?”
MR. REESE: “Bezwaar.”
A. “Naar men mag aannemen ja”.

Niet de OEM richtlijnen bekijken voor de reparatie?
Q. “Oke, was de schadehersteller bekend met Exhibit 202?”
A. “Hij heeft hier toegang toe.”
Q. ”Waar hebt u toegang tot Exhibit 202?”
A. “Via de onderdelen afdeling.”
Q. “Heb je een hard copy van de 2009-2013 Honda Fit schadereparatie handleiding?”
A. “Nee.”
Q. “Is het gewoon alleen een elektronische versie?”
A. “Ja, je gaat naar de onderdelen afdeling en zij halen het tevoorschijn op het Honda-net.
Q. “Heeft de schadehersteller de schadereparatie handleiding opgevraagd van de Honda Fit 2009-2013?”
A. “Nee.”

Ondanks dat de OEM de auto gebouwd heeft, is het advies van het schadeherstelbedrijf gelijkwaardig?
Q. “Ben je het met mij eens dat Honda Motor Company, Ltd., als autofabrikant van de 2010 Honda Fit, dat ze weten wat de veiligste manier is om hun voertuigen te herstellen?”
A. “Ja.”
Q. “Zijn zij de deskundigen op het gebied van veiligheid van hun voertuigen?”
A. “Ja. …”
Q. “Is het 3M product 8115 een goedgekeurd product?”
A. “Nee”
Q. “Wie heeft 3M product 8115 goedgekeurd voor gebruik op Honda auto’s, specifiek voor de Honda Fit 2009-2013? Wie heeft dit goedgekeurd?”
A. “Praat u er nu over als een autofabrikant of..?”
Q. “Ik, tegen het schadeherstelbedrijf. Omdat niemand bij Honda heeft ingestemd met het gebruik van het 3M 8115-product.”
A. “Dat zou dan het schadeherstelbedrijf zijn”.
V. “Wie bij het schadeherstelbedrijf heeft dit goedgekeurd? Wie heeft dit gedaan?”
A. “Nou ja, in 2012 zou het de manager moeten zijn geweest.”
Q. “Ok, heeft de manager eerder gewerkt bij Honda Motor Company, Ltd.?”
A. “Nee.”
Q. “Heeft hij gewerkt bij American Honda?”
A. “Nee.”
Q. “Heeft hij gewerkt bij een autofabrikant?”
A. “Nee.”
Q. “Heeft hij een graad in werktuigbouwkunde of was hij werkzaam als werktuigbouwkundige?”
A. “Nee.”
Q. “Heeft hij een graad behaald in metallurgie?”
A. “Nee.”
Q. “Heeft hij een graad in structuur analyses?”
A. “Nee.”

Een schadeherstelbedrijf weet beter hoe een auto gerepareerd moet worden dan een OEM?
Q. “OEM.”
A. “Dat is de manier waarop zij hun auto’s gerepareerd willen hebben. Maar de markt is veranderd, processen zijn veranderd, en … “
Q. “Ik begrijp dat dat het geval kan zijn. Maar aan het eind van de dag, dan zegt John Eagle: We geven er gehoor aan en voldoen, we bouwen uw voertuig weer terug, we repareren uw voertuig weer terug naar de specificaties van de OEM. Klopt dat?”
A. “Verlijmen is beter dan lassen.”
Q. “Ik begrijp dat je dat op die manier ziet.”
A. “Ik ben ervan overtuigd.”
Q. ”Okay, maar op je website vertel je: wij brengen uw voertuig na schade weer terug in ….”
A. “ specifieke OEM staat.”
Q. “de specifieke OEM staat.”
A. “of beter.”
Q. “En de specifieke OEM staat voor de Honda Fit 2009-2013, staat dat het zal moeten worden gelast, klopt dat?”
A. “Dat is wat Honda vereist.”

Als een schadehersteller een vakman is met veel ervaring in de schadeherstelbranche, weegt zijn mening dan zwaarder als die van OEM’s ?
Q. “OK, welke specifieke testen heb je op de Honda Fit 2009-2010 [sic] carrosserie gezien waar er verlijmd werd? Op dat voertuig?”
A. “Ik heb geen enkele test gezien.”
Q. “OK. Laat mij zien: heeft iemand van Autoschade John Eagle een test gezien op de carrosserie van de Honda Fit 2009-2013 waar verlijmingen werden gebruikt, maar niet gelast werd?”
A. “Heb geen enkele test gezien. Maar we hebben auto’s in onze werkplaats gehad die zowel verlijmd als gelast zijn en dat de daken loslaten.  Dat is …”
MR. TRACY: “Bezwaar.”
V. (DOOR MR. TRACY) “Mijn vraag is heel concreet, mijnheer. Ik …”
A. “Ik  vertel u gewoon mijn …., van waar ik sta; we repareren meer dan 400 auto’s per maand. Ik zie alle soorten reparaties, of het nu verlijmd is of gelast.”

Omdat sommige OEM’s een bepaalde reparatie verrichten, wordt de procedure overgedragen naar andere OEM’s auto’s?
Q. “En niemand werkzaam bij Autoschade John Eagle heeft de kennis in huis dat een voertuig waarvan het dak verlijmd wordt wel of niet zal voldoen aan de Federale Motorvoertuig Veiligheidsnormen, klopt dat?”
A. “Ik wil hier bezwaar tegen maken. We werken aan meer dan alleen Honda’s in ons schadeherstelbedrijf.”
Q. “Ik begrijp het. Maar laten we nu uitsluitend over Honda praten.”
A. “Nou, het is eigenlijk moeilijk om bij één fabrikant stil te staan, terwijl je andere fabrikanten hebt waar je alleen nog maar plaatwerkdelen verlijmd op de auto.”
Q. “Ik begrijp het. Ik bedoel, bijvoorbeeld, als je over Aston Martin praat?”
A. “Ja, we zijn sinds 2000 Aston Martin gecertificeerd.”
Q. “Maar je moet onthouden, Aston Martin’s  is een klein beetje….. zij gebruiken ander materiaal, ze gebruiken verschillende materialen, klopt dat?”
A. “Het is nog steeds verlijmd, structurele verlijming.”
Q. “Maar hun carrosserie van het voertuig is totaal verschillend, niet waar mijnheer? Bijvoorbeeld, hun Megapascal (MPa’s) zijn volledig van de kaart in vergelijking met een Honda carrosserie, klopt dat?”
** MPa’s: dit is de druk welke in de natuurkunde berekend wordt in pascal, een eenheid die de kracht per vierkante meter aangeeft. (gassen en vloeistoffen kunnen druk uitoefenen)
A. “Ik weet niks over megapascals of ….”
Q. “Nou, bijvoorbeeld, bent u het met mij eens dat de structuur van de carrosserie van een Tesla of een Aston Martin, hun carrosserie configuratie volledig anders is gemaakt dan die van een Honda Fit?”
A. “Ja.”
Q. “Ok. Je moet dus appels met appels vergelijken.”

 


Reageer: