Nieuws
Schadeherstelbranche - alles anders!
Hoe meer je zaken doet met verzekeraars hoe meer je jezelf afvraagt: “is dit nu een integere zakenpartner of een wolf in schaapskleren?” Van één zaak ben je verzekerd: Je winst daalt!
Strategisch hebben ze in de loop der jaren zoveel mogelijk schadeherstelbedrijven aan zich weten te binden en verbinden, maar zodanig, dat de ondernemers ook echt geen kant meer op kunnen. Het lijkt mij dat je hier verdomd bedonderd uit komt als schadehersteller. Hoe meer samenwerkingscontracten je met verzekeraars hebt, hoe meer je winst daalt. Eigenlijk moet je verzekeraars zover mogelijk van je vandaan houden.
De huidige markt zoals hierboven beschreven wil je niet hebben, daar ben ik heilig van overtuigd. In een fatsoenlijke markt staat vrije concurrentie op de markt voorop, wat goed is voor de eigenaar van de auto, wat goed is voor de ondernemers, en wat goed is voor de prijs.
Schadeherstel is een ambacht en staat voor kwaliteit en veiligheid. De benodigde ingrediënten: passie voor het werk, vakkennis, authenticiteit en het streven van de ambachtsman naar eeuwige perfectie. De klant heeft vertrouwen in de vakspecialist.
Ik vind dan ook dat onze insteek moet zijn dat wij met elkaar om tafel gaan zitten met als doel om bij schadeherstel de kwaliteit en veiligheid te waarborgen tegen een gezond tarief, met een eerlijke en open concurrentie. Dit betekent concreet dat ondernemers vrij kunnen onderhandelen en dat de klant hier maximaal van kan profiteren en dat ook blijkt dat schadeherstellers in het eigen rendement en netto-winst wat meer ruimte krijgen.
Verzekeraars gaan voor shareholders value, maar in een tijd dat het maatschappelijk het niet meer gepikt wordt dat er misbruik gemaakt wordt door de grote partij tegenover de enkeling. `Autoverzekeringen de nieuwe woekerpolis` - Juridisch komt de verzekeraar hier misschien nog mee weg omdat ze zich aan sommige regels houdt. Maar maatschappelijk zeggen we inmiddels met z’n allen dat niet meer zo moet, en dit willen we ook niet meer in onze maatschappij.
Als je dan kijkt naar de rol van de schadeherstellers dan is het makkelijk om te zeggen: “ons treft geen blaam, verzekeraars hadden het anders moeten doen.” Maar ik hoor ook geregeld van schadeherstellers, die zich hebben georganiseerd in een keten, dat zij in een situatie zijn gemanoeuvreerd dat hun omzet grotendeels afhankelijk is van de werkverdeling van de verzekeraar.
Maar hoe loyaal zijn verzekeraars naar de ondernemers?!
Het is de rol van iedere schadehersteller te streven naar een gezonde, professionele, fatsoenlijke en toekomstbestendige schadebranche. Maar wel degelijk in een rol waarbij we de afhankelijk van verzekeraars willen terugdringen.
Het verschil in inzicht met verzekeraars mag, als je maar in gesprek blijft met elkaar. Daarom helpen we met meer transparantie in zaken als autoverzekeringen op inhoud polisvoorwaarden. Ook verzekeren is een specialisatie. Ook hier gaat het om kwaliteit en mag niet de prijs leidend zijn.
In mijn ogen moet elke schadehersteller zijn verantwoordelijkheid weer eens pakken, het gewoon gaan doorzien. Inzien dat de binding met verzekeraars niet altijd ideaal is. De gemiddelde schadehersteller ondertekent alles ‘blind’ om maar verzekerd te zijn van de sturing van verzekeraars.
Om deze branche weer gezond te krijgen vind ik, dat we weer terug moeten naar de basis. De verzekeraar moet verzekeraar zijn. De schadehersteller moet weer terug naar het zich opstellen als ondernemer. En de autobezitter moet zelf kunnen bepalen waar zijn auto hersteld wordt.
Maar ook jij bepaalt wat er bij autoschade gebeurt!