Nieuws

Schadesturing autoverzekeraars bewuste keuze klant?!

Schadesturing is een bewuste keuze van de eigenaar van de auto. Helaas, maar het tegendeel is waar. 
Veel autobezitters zijn zich niet bewust dat het fenomeen schadesturing een onderdeel van de polisvoorwaarden is met "keiharde" sancties als je zelf wilt bepalen wat er met je auto gebeurt bij autoschade.

Je verzekeraar stuurt je naar een schadeherstelbedrijf waar de verzekeraar volumecontracten mee heeft afgesloten. Deze schadeherstelbedrijven zijn te herkennen aan de logo’s van de betreffende verzekeraar op het pand en in de reclame-uitingen.
Verzekeraars schermen vaak met een lager eigen risico, een gratis vervangende auto tijdens herstel, haal- en brengservice, rechtstreekse betaling aan het schadeherstelbedrijf, premie bescherming etc., om het toch voor elkaar te krijgen dat jij je laat sturen en de auto alsnog naar het schadeherstelbedrijf brengt dat voor de verzekeraar werkt. Als eigenaar van de auto heb jij veelal met dit schadeherstelbedrijf geen binding en al helemaal geen vertrouwensband.

Verzekeraars in de gestuurde schadestroom pushen je om je auto naar deze schadeherstelbedrijven te brengen. Dit heeft te maken met de contractuele afspraken die de verzekeraars veelal met schadeketens hebben. Afspraken op volume en prijs. Verzekeraars noemen dit schadelastbeperking. Maar dit betekent direct financieel voordeel voor de verzekeraar. Bijkomend is dat het schadeherstelbedrijf marge inlevert, en dus om te overleven zal moeten snijden in de kosten om nog eventueel winstgevend te kunnen draaien. De verzekeraar noemt dit marktwerking, maar dit is een ongezonde situatie en absoluut niet in het belang van de eigenaar van de auto. Doet het schadeherstelbedrijf niet wat de verzekeraar vraagt dan verliest dit bedrijf zelfs haar contract met de verzekeraar. Dus kiest het schadeherstelbedrijf in de schadesturing voor "schijnzekerheid".

De eigenaar van de auto is zich niet bewust dat hij uiteindelijk van deze schadelastbeperking het kind van de rekening wordt.

De meeste verzekeraars zijn doorgeslagen in prijsafspraken, en de schadebedrijven dienen steeds meer kortingen, bonussen en gratis services te verlenen om nog in de schadesturing te kunnen blijven. Hierdoor moet het schadeherstelbedrijf zich in allerlei bochten wringen omdat ze het nauwelijks meer rondgebreid krijgen. Verzekeraars knagen aan de marge van schadebedrijven, welke het hoofd nog moeilijk boven water kunnen houden. Hierdoor is de kans groot dat er ingeleverd wordt op kwaliteit tijdens het herstel van je schade. Meer delen worden hersteld (plamuren en uren schrijven), terwijl deze delen in een "gezonde situatie" vervangen hadden moeten worden. Er wordt geregeld gekozen voor niet originele (OEM) onderdelen en vaak zelfs in op dracht van verzekeraars.

Realiseer je als eigenaar van de auto dat bij eventuele inruil de waarde van je auto zal dalen.
De verkoper ziet op het moment van het openen van de motorkap direct dat de autoschade heeft gehad. Koplampen zijn nu veelal zichtbaar hersteld (gelijmd), of er zijn imitatie- of matching quality onderdelen gemonteerd. Als eigenaar wil je toch niet dat er gesneden wordt in de kwaliteit van herstel van je investering?! Als er een nieuw portier in moet, accepteer je toch niet dat het portier volledig in de plamuur staat en hersteld is omdat dit schadelast beperkend voor de verzekeraar is?! Daar ben je niet voor verzekerd! Optisch ziet je auto er netjes uit, maar onderhuids is de reparatie niet conform fabrieksnorm uitgevoerd. Dit gaat ten koste van de veiligheid, kwaliteit en uiteindelijk je portemonnee!

De vertrouwensband die je met je lokale schadehersteller hebt, is er vaak niet met het schadeherstelbedrijf waar je verzekeraar je naartoe stuurt. Verzekeraars schermen met haal- en brengservice, maar veelal moet je zelf je auto halen en brengen en dat ook nog eens tientallen kilometers verderop.

Jijbepaalt.nl - Jouw belang is ons belang!
Laat je niet direct door je contactpersoon overtuigen van deze sturing.


Reageer: