Directe schadeafhandeling online

Nieuws

Depositphotos_132157100_original-min.jpg

Schadeveilingen gevaar voor verkeersveiligheid

Digitale onlineplatformen zetten het vakmanschap en kwaliteit van het autoschadeherstel nog verder onder druk door consumenten voor te schotelen dat het schadeherstel nog veel goedkoper kan.

Kentering schadeherstel
Toch is er een kentering in de markt zichtbaar waarbij ook opdrachtgevers die aan schadesturing doen, kiezen voor kwaliteit en veiligheid, en niet alleen door te “roeptoeteren” dat ze voor kwaliteit en veiligheid staan.

Kwaliteit en veiligheid als doelstelling
Stichting Schadegarant heeft hierin per 1 juli 2017 als eerste daad bij het woord gevoegd. Zij hebben een verandering teweeg gebracht door in de Schadegarant doelstellingen kwaliteit en veiligheid als nieuwste doelstelling toe te voegen.
Schadeherstelbedrijven hebben de mogelijkheid gekregen om in te schrijven met nieuwe uurtarieven om aan deze nieuwe kwaliteits- en veiligheidseisen te voldoen. Diverse schadeherstelbedrijven hebben dan ook voorzichtig met een verhoogd uurtarief ingeschreven, en na onderbouwing, is dit ook in veel gevallen toegekend.

Schadeherstelbedrijven die gaan voor kwaliteit en veiligheid hebben alle ingrediënten in huis om een goed stukje vakwerk af te leveren. Zij snijden niet in kwaliteit en veiligheid en doen daarin geen concessies. Deze schadeherstelbedrijven zullen dan ook niet snel meegaan en gebruik maken van deze digitale schadeveilingen.

Zorgplicht
“”Bezint eer gij begint” is een belangrijk spreekwoord voor tussenpersonen en volmachten die vanuit wellicht gemakzucht en vaak onwetendheid voorbij kunnen gaan aan de zorgplicht door digitale online platformen als Open Claims en Fixico te faciliteren voor hun verzekerden. 

Gemakzucht en/of gebrek aan kennis
Vaak schort het dan ook aan kennis bij volmachten en tussenpersonen die de onwetende klant moeten adviseren of informeren. Ze weten vaak helemaal niet wat er speelt; dat auto’s steeds geavanceerder zijn en dat bijvoorbeeld een niet vooraf en achteraf uitgelezen auto of niet ingeleerde en gekalibreerde auto na schadeherstel een gevaar kan zijn. Dit komt de verkeersveiligheid niet ten goede. 

Stel jezelf altijd de vraag: “Welk belang dien ik op het moment dat ik de schade van mijn klant faciliteer via bijvoorbeeld Open Claims of Fixico?” Is dat het belang van je klant, dat van de verzekeraar/volmacht waar je de verzekering voor je klant ondergebracht hebt, of dat van jezelf?

Keuzes maken
Het is vaak de onwetendheid van de consument, het gebrek aan kennis over kwaliteit en veiligheid schadeherstel bij tussenpersonen, volmachten en dat goedkoop schadeherstel betekent dat er mogelijk gesneden is in de kwaliteit en wellicht veiligheid van uw verzekerde, de klant.

Verzekerden zijn vaak bereid meer te betalen voor een premie als ze er maar verzekerd van zijn dat op het moment van schade ze ook krijgen waar ze voor betaald hebben, een goed herstelde auto waardoor kwaliteit gewaarborgd is en de klant weer veilig zijn weg kan vervolgen.


Reageer: