Via internet gaat een echtpaar op zoek naar een nieuwe jonge auto. Ze hebben zelf een oudere maar nog goede dealer onderhouden auto welke ze graag willen inruilen.
Bij een autobedrijf een klein uurtje rijden van waar ze zelf wonen vinden ze een aantrekkelijke Kia Picanto.
Het bouwjaar, de prijs, kleur en de kilometerstand stond ze aan.
Na een bezoek aan dit autobedrijf met hun eigen auto komen ze ook een redelijke inruilprijs overeen.
De deal is gesloten en een week later kan de Kia Picanto opgehaald worden.
Op de aankoopfactuur staat het voertuig vermeld dat ingeruild is en totaalbedrag wat nog bijbetaald dient te worden, zo'n kleine € 5.000,00. Op het factuurpapier staat onderaan het Bovag logo vermeld. Voor de klanten gaf dit logo zekerheid en een vertrouwd gevoel.
Nog geen 3 maanden na aanschaf van deze jonge 2e hands auto botst er iemand achteruit tegen de voorzijde van de Kia Picanto aan. De klant gaat naar het autoschadeherstelbedrijf om de schade te laten begroten en een afspraak te maken voor herstel.
Hier vraagt de schadehersteller of zij al eens een achterschade hebben gehad met deze auto.
De klant vertelt dat zij de auto net aangeschaft hebben en hun eigen dealeronderhouden auto ingeruild hebben.
De auto wordt op één van de bruggen gezet en er wordt nader onderzoek gedaan. De constateringen worden met de klanten besproken.
De schadehersteller neemt in overleg met klant contact op met jijbepaalt.nl en stuurt foto's van de constateringen aan de auto op.
Onderzoek wijst uit dat deze Kia Picanto een kleine 4 maanden geleden economisch total loss is verklaard via het systeem Dispatch en "het wrak" verkocht is aan een autohandelaar.
Deze heeft de auto weer doorverkocht. Het voertuig is voor het oog "opgelapt" en via internet is deze "opgelapte" total loss auto weer bij een gezin terecht gekomen, de huidige eigenaresse.
In overleg heeft de klant zelf contact opgenomen met het autobedrijf welke deze auto aan hun verkocht heeft.
Omdat de klanten met het autobedrijf er niet uit kwamen, de ingeruilde auto was al weg en de koop ongedaan maken was geen optie, is er contact opgenomen met Bovag. Immers het autobedrijf draagt het Bovag logo uit.
Bovag kon de klant mededelen dat dit autobedrijf onterecht het logo van Bovag gebruikt om vertrouwen te wekken bij potentiele kopers. Bovag zou hier werk van gaan maken. Echter is hier nooit meer een terugkoppeling over geweest door Bovag.
Klanten hebben besloten helaas besloten het hierbij te laten.
Deze miskoop had voorkomen kunnen worden.
Als je een andere auto koopt, vraag de merkdealer, autodealer of autobedrijf of het mogelijk is dat het voertuig gescand wordt. Vooralsnog vindt deze autoscan alleen plaats in Geldermalsen.
Een Bovag logo geeft geen zekerheid over de staat van de auto, het ook een digitaal schadeverleden geeft nog niet alles weer.
Met de autoschadekeuring heeft iedereen zekerheid dat het voertuig geen schadeverleden heeft, of als er in het verleden schade is hersteld, wordt zichtbaar hoe deze schade hersteld is.
Gewoon duidelijkheid voor koper en verkoper. En geen discussies meer over prijs.
Als merkdealer, dealer of autobedrijf wil je geen imagoschade; en als consument of ondernemer wil je weten wat je koopt. Klik hier voor voorbeelden van de autoscan
Het scenario betaald te hebben voor een "opgelapte total loss auto" is wat je niemand wenst.